Tjejerna tar & ger plats!

(Ett Allmänna Arvsfondsfinansierat projekt)

Ett 3-årigt nationellt projekt i samverkan med lokala verksamheter i landet.

Syfte: att stärka tjejers röst och tolkningsföreträde vad gäller deras möjlighet att påverka sin lokala miljö så att den tillgodoser deras behov utifrån deras egna definition om hur de vill ordna verksamhet och ges plats och tillträde till dessa.

Det vill vi göra genom att utveckla och etablera: en organisation med nationella och lokala stödstrukturer tillsammans med fem verksamheter i fem kommuner projektår 1. Utökar med ytterligare två verksamheter i två kommuner projektår 2 och ytterligare två verksamheter i två kommuner projektår 3. Totalt 9 lokala grupper.

Projektet har en referensgrupp av sakkunniga i stadsplanering, barnrättsfrågor, öppen fritidsverksamhet, områdesarbete, ungas hälsa, unga med funktionsvariationer mm.

Svenska Settlementförbundets mål med projektet: Att starta och etablera en ny ordinarie verksamhet inom vår riksorganisation för att stärka tjejers platstagande i det offentliga, gemensamma, lokala rummet.

I projektet kommer vi att: Ta fram exempel på hur den lokala dialogen, strukturen och organiseringen kan stärka tjejers platstagande samt nationella stödstrukturer för att stödja deras initiativ; Etablera ett nationellt råd för support av unga tjejer för unga tjejer; Etablera ett nationellt nätverk som samordnas av det nationella rådet; Etablera ett årligt event för inspiration, utbyten av erfarenheter; Utveckla och ta fram processtöd, metoder och exempel; Ta fram metoder och exempel till stöd för att komma igång lokalt som ska finnas tillgängligt på vår hemsida; Utveckla en lokal processkurs av, för och med ungdomar och fritidsledare, ledare och pedagoger; Utveckla en nationell handledarkurs för fritidsledare, ledare och pedagoger; Utforska och vara öppna för att den lokala verksamheten som tjejerna vill utveckla kan inkludera fler målgrupper om de så önskar; Sprida kännedom om projektet och nyetablerade verksamheter i SSF.

Medverkande verksamheter år 1: Ny central verksamhet i Skellefteå, Mötesplats i Uppsala, Folkans fritidsgård i Orminge, Nacka, Ungdoms- och Hemgården i Lund, Allaktivitetshuset Munkhätteskolan i Malmö. År 2: Ytterligare två verksamheter från Sundsvall och Jönköping ansluter sig till projektet år 2. År 3: Ytterligare två verksamheter ansluter sig till projektet. Här finns det möjlighet att höra av sig om att få medverka!

Bakgrund: Det offentliga, gemensamma, lokala rummet är en viktig del av ungas uppväxtvillkor. De kulturella och socioekonomiska betingelserna påverkar de lokala livsvillkoren. Normer och koder som råder kring olika platser i det lokala rummet kan bidra till att exkludera så att bara vissa grupper ges tillträde till en plats.

Med begreppet genuskodade platser synliggörs att det offentliga, lokala rummet upplevs av tjejer att det premierar killar. Tjejers platstagande i det offentliga rummet är begränsat.

Tjejers perspektiv, behov och arenor ges inte samma förutsättningar som killars. Tjejer upplever att stökiga killar premieras av samhället och att de har ett starkare tillträde till det offentliga rummet.1 Tjejer har sällan kontroll eller makt i offentliga rum som killar och män har.2

1 Hur skapar vi inkluderande offentliga rum? Rapport från ett forskningscirkelarbete, september 2017 – april 2018 i Malmö stad. ISU_rapport_forskningscirklar_final.pdf (mau.se)

2 Härifrån till framtiden Om gränslinjer, aktörskap och motstånd i tjejers vardagsliv, Johanna Sixtensson, Malmö Universitet, 2018, Fakulteten för hälsa och samhälle.